Od przyjazdu do wyjazdu. Od przyjazdu do wyjścia. Od zameldowania się (check-in) do wymeldowania (check-out). Dokładnie tyle trwa dobra hotelowa. Czemu tak ciężko to zrozumieć i za wszelką cenę staramy się udowodnić, że doba to dwadzieścia cztery godziny?

Zameldowanie się

Check-in to określenie wszystkich czynności, następujących po przyjeździe do hotelu, bezpośrednio z nim związanych. Goście często uważają to za zbiór niepotrzebnych procedur, opóźniających ich wymarzony urlop, jednak warto poświęcić te kilka minut, aby dopełnić poprawnie wszelkich formalności. Podczas tej pierwszej wizyty w recepcji przede wszystkim potwierdzimy naszą tożsamość. Obowiązek pokazania dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu ze zdjęciem nie jest wymysłem obsługi, ale czynnością konieczną do prawidłowego wypełnienia dokumentacji przez personel ośrodka. Na karcie meldunkowej (zwanej także rejestracyjną) wpisujemy nasze dane i potwierdzamy prawdziwość składanych danych podpisem. Jeśli nie opłaciliśmy całości kwoty za pobyt, prawdopodobnie w tym momencie będziemy dopłacać wymaganą należność. Nie jest to złośliwość personelu – często bez zabezpieczenia finansowego, nie będą mogli wydać kluczy.
Po dopełnieniu elementów formalnych, obsługa wskaże nam najważniejsze punkty w budynku (gdzie jest restauracja, winda, nasz pokój) i życzy miłego pobytu.

Wymeldowanie się

Pożegnanie się z pensjonatem jest dużo prostsze niż przywitanie. Wszystkie czynności to zdanie kluczy lub kart magnetycznych oraz uregulowanie ewentualnych rachunków, np. za posiłki lub alkohole opłacane pod koniec wizyty.

Doba jest pojęciem relatywnym

Przyjeżdżając na jedną dobę, pokój nie przysługuje nam równe 24 godziny. Każdy pensjonat wskazuje początek i koniec doby hotelowej. Sieć hoteli Best Western, jasno wskazuje początek i koniec doby hotelowej już na etapie prezentacji dostępnych pokoi w konkretnym terminie. Najczęściej doba hotelowa trwa od szesnastu do dwudziestu dwóch godzin. W czasie między godziną check-in a godziną check-out obsługa obiektu zajmuje się kompleksowym czyszczeniem i sprzątaniem pokoi, tak, aby był gotowe dla kolejnych gości.

Co jeśli przyjedziemy wcześniej albo zechcemy wyjechać później

Część noclegów oferuje możliwość późniejszego wymeldowania za dodatkową opłatą, co pozostaje do uzgodnienia z obsługą obiektu. W przypadku wcześniejszego przyjazdu, jeśli zechcemy się od razu zameldować, możemy zostać obciążeni kosztem kolejnej, wcześniejszej doby hotelowej. Bardzo często obsługa pozwoli nam jednak bezpłatnie zostawić bagaże i poczekać „na mieście” kilka godzin do momentu rejestracji w ośrodku.